In twee stappen naar financieel inzicht, voor een gezonde bedrijfsvoering en beter bedrijfsresultaat
Veel ondernemers gebruiken maar beperkte informatie voor het aansturen van hun onderneming. Ze kijken bijvoorbeeld alleen naar de omzet, de debiteurenportefeuille en het banksaldo. Die bieden te weinig handvatten voor het nemen van goede beslissingen en brengt zelfs de continuïteit van de onderneming in gevaar.
Tegenvallers
De eerste prioriteit van veel ondernemers is het binnenhalen van (zo veel mogelijk) omzet. Eventuele tegenvallers kunnen worden opgevangen, als de omzet maar hoog genoeg blijft, de debiteuren tijdig betalen en het banksaldo groeit of min of meer intact blijft. Maar de kans bestaat – zeker in turbulente tijden als deze – dat de omzet achter blijft, debiteuren vertraagd betalen en de crediteurenstand sluimerend oploopt. De vraag is wat je dan doet. Welke tegenvallers kan je onderneming precies doorstaan? Wanneer beschik je over voldoende liquide middelen om deze klappen op te kunnen vangen? En nog veel belangrijker: welke eisen moet je aan de voorkant (omzet) van je onderneming stellen om dit soort klappen in de toekomst op te kunnen vangen?
Zonder degelijk financieel inzicht blijken veel ondernemingen onvoldoende in staat om dit soort vragen te beantwoorden en risico’s in te schatten. Mét deze financiële inzichten ga je automatisch nadenken over de toekomst van je onderneming en alle kansen (én risico’s) binnen de onderneming.
Tweestappenplan
Met andere woorden: een hoge omzet is belangrijk, maar het inzichtelijk maken en elimineren van de risico’s is veel belangrijker. Een gezonde financiële basis is hiervoor dan wel vereist. Daarvoor moeten ondernemingen twee belangrijke stappen zetten:
Stap 1: ‘Bij’ zijn met de financiële administratie, met andere woorden iedere maand het administratiepakket zo volledig mogelijk vullen met recente cijfers
Stap 2: De betekenis achter de cijfers volledig begrijpen en benutten
Onderbuikgevoel
Alleen grootboekrekeningen met cijfers zullen je misschien niet zoveel zeggen. Het mooie aan cijfers is dat ze zijn wat ze zijn en daarom niets kunnen verbloemen. Wanneer je weet hoe die cijfers zijn ontstaan en zich zullen ontwikkelen, ben je in staat om je onderneming op een onafhankelijke en objectieve manier aan te sturen. Je onderbuikgevoel is niet langer de leidraad voor de beslissingen die je moet nemen om de continuïteit en groei van je onderneming te waarborgen.
Grip op de zaak
Gelukkig is ook deze stap relatief eenvoudig. Tenminste, wanneer je gebruik maakt van slimme IT-oplossingen. Er zijn verschillende rapportage- en analysetools beschikbaar die de cijfers uit je administratie in heldere financiële overzichten vertalen. Hiermee worden abstracte administraties betekenisvol en tastbaar. Het geeft je grip op de zaak, omdat je weet welke ontwikkelingen spelen. Deze inzichten stimuleren je vervolgens om na te denken over keuzes in de toekomst.
TIP
Hoe ben jij – als financiële leek – in staat om de cijfers gemakkelijker te begrijpen? Iedereen die iets te zeggen heeft in een onderneming zou moeten weten wat er speelt. Vanuit deze gedachtegang heeft Planning Company een handige applicatie ontwikkeld die cijfers uit administraties, en daarmee ontwikkelingen in je onderneming, weergeeft in begrijpelijke financiële overzichten en dashboards.
Op speciale dashboards zie je in één oogopslag welke processen extra aandacht behoeven. Zolang je financiële administratie actueel en up-to-date is, kun je Factview uitstekend gebruiken. Met wat hulp van een financieel onderlegde collega is het mogelijk om de diepte in te gaan, knelpunten te analyseren en te verbeteren.
Strategie en planning
Heb je moeite met nadenken over strategie en planning, vraag je dan af wie je hierbij kan helpen. Zo kun je je gedachten, wensen, maar ook bedrijfsmatige zorgen bespreken en leg je een gedegen basis om nieuwe visies en plannen te ontwikkelen. Ken je niemand in je omgeving die je hierbij kan helpen, dan kan Planning Company die rol vervullen: door de juiste vragen stellen en daarmee een duidelijke, meetbare toekomstvisie voor jouw bedrijf neerzetten.
Kennismaken?
Benieuwd hoe Planning Company en Factview, onze financial intelligence-oplossing, jou kan helpen de ontwikkelingen van je organisatie te beheersen? Neem vrijblijvend contact op met Rudy van Duijvenvoorde: 085 – 0479 505 of info@factview.nl. We leren je graag kennen.
Dagmar van Eijs, Planning Company