Bedrijven en organisaties streven naar continuïteit. Logisch, want heb je eenmaal een bedrijf of organisatie opgericht, dan streef je ernaar het te laten voortbestaan. Een natuurlijke drang die ook in de natuur voorkomt. De mens wil overleven, groeien en groter worden. Wat precies de drijfveer daarvoor is, kan per organisatie verschillen. Maar met enkel de wens van geld verdienen kom je er niet meer vandaag de dag.
Groeidoelstellingen
Voor veel bedrijven – zeker de grotere, gevestigde – worden de groeidoelstellingen vooral bepaald door de aandeelhouders en hun wens de aandeelhouderswaarde te maximaliseren. Aandeelhouders zien de onderneming als middel om geld te verdienen. Bij veel mkb’ers en familiebedrijven is de rol van geld minder belangrijk en bestaat vaak de wens een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen of een bepaalde betekenis te hebben. Bij non-profit organisaties staat het behalen van ideële doelen voorop. En bij overheidsorganisaties speelt nog een andere betekenis een rol, namelijk het verwerven van aanzien en (politieke) macht.
Kost gaat voor de baat uit
Bij alle organisaties vraagt financiering om constante aandacht. Het aantrekken van geld speelt bij elke organisatie een rol. Als een organisatie groeit, wordt die rol nog veel groter. De kost gaat namelijk voor de baat uit. Bovendien moet de EBITDA continu een stijgende lijn vertonen, anders worden de kwaliteit van de directie en het functioneren van de organisatie in twijfel getrokken.
Maatschappelijke waarden en normen
In de afgelopen jaren is het speelveld (lees: de wereld om ons heen) langzaam aan het veranderen. Consumenten pikken het niet langer dat bedrijven en organisaties geen rekening houden met veranderde maatschappelijke waarden en normen. ‘Money rules the world’ geldt nog steeds, maar de acceptatie hiervan kalft af. Willen bedrijven en organisaties blijven voortbestaan, dan moet er juist meer aandacht worden besteed aan ‘andere’ stakeholders en niet-financieel gedreven factoren. Zaken als klantwensen, publieke opinie, reputatie, kwaliteit en duurzaamheid van de geleverde producten, oprechtheid van de organisatie en de impact van het bedrijf – qua producten en productieproces – op onze sociale en natuurlijke omgeving en op het klimaat worden belangrijker dan geld verdienen, zoals dat jaren wel geaccepteerd was. Eén negatieve review of klacht op social media en de reputatie van een bedrijf is in no-time geruïneerd. Dit vraagt van organisaties om een andere manier van omgaan met hun uitgangspunten en de waarde die ze bieden, terwijl de continuïteit niet in het geding mag komen. Een stevige uitdaging.
Geïnspireerd?
Eens verder praten over dit onderwerp? Neem gerust vrijblijvend contact met me op via 085 – 0479 505 of info@factview.nl. Ik leer je graag kennen.
Dagmar van Eijs, oprichter Factview